Türk el sanatları ve hobiler - Unutulmuş eski el sanatları - Güzel sanatlar hakkında ansiklopedik bilgi kaynağı

Türk el sanatları ve hobiler - Unutulmuş eski el sanatları - Güzel sanatlar hakkında ansiklopedik bilgi kaynağı


Yağlıboya Üretimi


Eski resim ustaları; saf malzemeden elde edilmiş kaliteli boyalar bulmak ve renklerde sabitlik, sertlik,
dayanıklılık gibi faktörlerini elde etmek için güveni bir boya formülünü üzerinde çok çalıştılar. Neredeyse her sanatçının kendi yağlıboya formülleri vardı.

Mesela: Leonardo da Vinci, çeşitli yağlar dener, Dürer fıstığı yağını kömür filtresinden geçirerek farklı sonuçlar elde etmeye uğraşırdı.
Tiziano: lavanta çiçeği esansı ve güneşte rengi açılmış haşhaş yağı kullanır.
Rubens: kopal reçinesi, haşhaş yağı ve lavanta çiçeği esansı kullanırdı. Bunlar gibi birçok yöntem büyük ustaların çalışmalarında kendi özelliklerini taşıyordu. Bu işlemler on dokuzuncu yüzyılın ortalarına kadar sürdü. 


Endüstri devriminin sonunda ilk boya fabrikalarını da ortaya çıkardı. Bunların bazıları çok kötü kalitede boya ve renkler imal ettiler. 
Bu yeni tüp boyaları ilk kullanan Emperyonist ressamların çalışmalarında lekeler, giderek değişen renkler, sarıya dönüşen beyazlar, yeşillenen maviler, siyahlaşan kahverengiler, siyenalar vb. görülür. Bu çeşit felaketler, geleneksel boya yapımı yöntemlerine dönmeyi haklı çıkarabilirdi. Ama bir ölçüde bu talihsiz olayların da bir sonucu olarak çağdaş boya yapımcıları ürünlerinin kalitesini giderek yükselttiler ve eski büyük ustaların kullandığı hammaddelerden de daha kalitelisini kullandılar. 




Günümüzde önde gelen marka boyalar, endüstri imalat yöntemleri ile üretilmektedir. Yapılan işlemler, geleneksel boya yapımında kullanılan yöntemlerle aynıdır. Toz pigment bezir yağı ile karıştırılır. Özel makinelerle ezilerek macun haline getirilip, tüplere doldurulur. 

Boya yapımı  zor değildir. Sorun, pigmenti (yani toz halindeki boya maddesini) bezir yağı içinde sulandırmak ve mermer bir yüzey üzerinde ezmektir.




Yağlıboya Yapımı 


1 - Yağlı Boya Yapımı İçin Malzemeler:

Balmumu = 10gr. (Kıvam arttırmak için)
Reçine = 10 gr. (Boyanın parlaklılıpını korumak, eski rengine kavuşturmak için)
Keten Yağı = 100 gr. (Bezir yağı yada haşhaş yağıda kullanılabilir.)

2 - Hazırlanışı:

Pigment toz boya cam üzerinde spatula ile ezelir.
Su dolu tencere içerisinde ikinci bir kap içinde Balmumu + Reçine + Ketenyağı kısık bir ateşte iyice eritilir.

Ezilmiş pigment boya az katılırsa Şeffaf yağlı boya elde edilir.
Ezilmiş pigment boya çok katılırsa Örtücü yağlı boya elde edilir.

Not: Malzemleri boya üretici firmalardan rahatlıkla elde edebilirsiniz...


Renkler ve Renk bili hakkında daha fazla bilgiye buradan ulaşabilirsiniz: Renk bilimi & Renkler




Google Plus'da paylaş

Serkan K Hakkında

ayrıca http://webportalim.farvista.net sitesinin de sahibidir. okumayı, gezmeyi, internet kulanmayı ve el sanatları ile uğraşmayı sever...

    Blogger Yorumları
    Facebook Yorumları

0 yorum :

Yorum Gönder

Lütfen soru sormadan önce soracağınız konu ile ilgili olan yayınları okuyunuz...