Renk Skalası - Renkler ve Özellikleri - RBG -CMYK Renk modları

Renk Skalası
 Bu makalede bir arkadaşımın renk skalası ihtiyacını üzerine tarafıma yapılan istek doğrultusunda resim sanatı yada genel olarak boyama ile ilgili işlerde çalışanların; renkler ve renklerin karışımı ile elde edilen tonlar ve renklerin özellikleri hakkında bilinmesi gereken son derece faydalı bilgileri tek bir konuda anlatmaya çalışacağız.


--------------
Yukardaki renk skalasını kısaca yorumlayacak olursak. Orta kısımda bulunan 3 ana renk; kırmızı, mavi, sarı.

  1. Sarı ile kırmızının karışımı: Truncu.
  2. Sarı ile mavinin karışımı: Yeşil.
  3. Kırmızı ile mavinin karışımı: Mor.
  1. Truncu
  • Truncu rengin hemen karşısı yine turuncu.
  • Truncu rengin kırmızı ile karışımı: Koyu turuncu.
  • Truncu rengin sarı ile karışımı: Açık turuncu.
  1. Yeşil
  • Yeşil rengin hemen karşısı yine yeşil.
  • Yeşil rengin sarı ile karışımı: Açık yeşil.
  • Yeşil rengin mavi ile karışımı: 
  1. Mor
  • Mor rengin karşısı; mor
  • Mor rengin kırmızı ile karışımı...
  • Mor rengin mavi ile karışımı: lacivert.

 Kırmızı, mavi, sarı ana renklerdir, bunların birbiri ile karışması sonucu ortaya çıkan renkler ise ara renklerdir.

En çok kullanılan renk tonları:
TURKUAZ................mavi + yeşil + beyaz
MOR........................kırmızı + mavi
YEŞİL......................sarı + mavi
EFLATUN: Kırmızı + 2 kat mavi
PEMBE....................kırmızı + beyaz
TEN RENGİ............. kahverengi + beyaz + çok kırmızı
BORDO...................kırmızı + siyah
TURUNCU...............sarı + kırmızı
YAVRU AĞZI...........sarı + siyah + beyaz
GRİ.........................siyah + beyaz
DUMAN RENGİ: Mavi +Beyaz +SiyahAÇIK YEŞİL.............turkuaz + siyah
AÇIK YEŞİL.............mavi + yeşil + siyah + beyaz
KÜF YEŞİLİ.............mavi + yeşil + az siyah + beyaz
KAHVERENGİ.........sarı + siyah + kırmızı
KAHVERENGİ.........turuncu + siyah
KAHVERENGİ.........turuncu + mor
KAHVERENGİ.........kırmızı + yeşil
TABA-KREMİT.........kırmızı + kahverengi
TABANIN TONU......kahve + kırmızı + sarı
LACİVERT...............kırmızı + çok mavi +Siyah
ALTIN SARISI..........sarı + kahve
HAKİ YEŞİL.............kahve + yeşil
ZEYTİN YEŞİLİ........mavi + açıkyeşil
YAĞ YEŞİLİ.............sarı + az siyah
GÜL KURUSU.........mor + kırmızı
AÇIK BAKIR.............yaldız + kahve + kırmızı
FÜME......................lila + mor
LİLA.........................mavi + kırmızı + az beyaz



Ana renk tonlarının kaç tane olduğu ve hangileri olduğu konusunda ihtilaf olması ile beraber. Bilgisayar teknolojisinin gelişmesi ile dijital ortamda kullanılan renkler ve kabul edilen ana renkler RBG, baskıda ise CMYK renk tonlarıdır. Bunlardan RBG  Kırmızı, Yeşil ve Mavi. CMYK kırmızı, mavi, yeşil, siyah. Dijital ortamda diğer tüm renkler bu 3 rengin birbiriyle farklı dozlarda (yoğuınlukta) karıştırılması ile elde edilirler. Herhangi bir yardımcı program kullanmadan renklerin birbiri ile etkileşimini dijital olarak ve deneyerek görmek için şu adrese bakabilirsiniz;
https://kuler.adobe.com
Etileşimli renk tonları

RGB renk modu

RGB renk modu, İngilizcedeki 'Red' 'Green' 'Blue' (yani 'Kırmızı' 'Yeşil' 'Mavi') kelimelerinin baş harflerinden ismini alan bir renk uzayıdır. En sık kullanılan renk uzaylarındandır.
Işığı temel alarak, doğadaki tüm renklerin kodları bu üç temel renge referansla belirtilir. Her renk %100 oranında karıştırıldığında beyaz ve %0 oranında karıştırıldığındaysa siyah elde edilir.
Bu uzayda, ana renkler olan kırmızı, mavi ve yeşil belirtilmediği için, bu ana renklerin tanımı değiştikçe, tüm renkler değişir.
İnternet'te kullanılan renk sistemi RGB renk sistemidir. Bunun sebebi, 1953'te ilk fotoğraf makinesi Polaroid'te ve ondan sonra da televizyonda Sony ilk olarak kullanmıştır. Günümüzde de tüplü ekranlarda, tarayıcılarda, televizyon ve manuel fotoğraf makinelerinde standart olarak kullanılır.




CMYK renk modu

CMYKey, baskıda dört temel işlem renginin kısaltmasıdır (Cyan, Magenta, Yellow, Key (black). Bu renkler tram yöntemi ile baskıda kullanılan renkleri oluştururlar.

Işık tabanlı RGB renk uzayında temel renk sayısı üçtür. Pigment (boya) tabanlı bir renk uzayı olan CMYK'da ise bu rakamın dörde çıktığını görmekteyiz. Bu renkler şunlardır:
  • Cyan: Cam göbeği mavi
  • Magenta: Galibarda kırmızı
  • Yellow: Sarı
  • Key (black): Siyah



CMYKOG 
CMYK özellikle yazıcılar ve matbaalar için geliştirilen bir renk uzayı olmasına karşın, turuncu gibi bazı renklerin basımında tatmin edici sonuçlar vermemektedir. Yeşil gibi ana ve yaygın bir rengin, Cam göbeği ve Sarı bileşenlerinin karışımıyla elde edilmesinden dolayı CMYK "pahalı" bir baskı teknolojisi olarak yorumlanmaktadır. Bu nedenle günümüz matbaacılığında giderek artan bir şekilde altı renkli Hexacrome ya da CMYKOG dediğimiz yeni standart kullanılmaktadır.




CMYK ile RGB arasındaki fark;
pebbles
CMYK
printed hexachrome
Hexacrome

  



Geniş renk skalası



Renk nedir
renk tablosu
Renk Tablosu

Işığın cisimlere çarptıktan sonra gözümüzde bıraktığı etkiye renk denir.Işık bir cisme çarptığında cisim ışığın içindeki 7 renkten birisini emer diğerlerini yansıtır. Ve biz cismi yansıttığı renkte görürüz. Bu yüzden siyah ve beyaz renk olarak kabül edilmez;siyah yedi rengin hepsini emer beyaz ise hepsini yansıtır.Renklerin koyuluk açıklıkları(Valör) da ışıkla ilgilidir . Bu 7 renk; Sarı, kırmızı , turuncu ,mavi, yeşil, mor, lacivert.

İngiliz Fizikçi İsaac Newton(1643-1727) ışığı bir prizmadan geçirerek renkleri ayırmayı başardı.Güneş ışığının önüne bir prizma koyarak gökkuşağındaki yedi rengi bir perdeye yansıtmıştır.Bazı kitaplarda güneş ışığı içinde altı renk olduğunu kabül ediyor ,lacivert mavinin tonudur diyor ama ben burada gökkuşağında olduğu gibi bu yedi rengi alıp işliyeceğim.

Ana Renk-Bu renklerden Mavi ,Kırmızı,Sarı ana renktir. Bu renkler karıştırılarak bulunmaz.Bu üç ana rengi değişik oranlarda birbirine karıştırarak doğadaki bir çok rengi bulabiliriz.

Aana Renkler-Ana renkleri birbirine karıştırarak bulunan renklerdir.Sar ı-kırmızı =Turuncu , Sarı- Mavi =yeşil, mavi- kırmızı = mor .Yalnız mor'u bulmak için mavi ve kırmızı eşit oranda karıştırılmalıdır. Kırmızısı çok olursa Erguvan , mavisi çok olursa Lacivert bulunur .

Zıt Renkler ( kontrast )- Zıt renkler birbirlerini tamamlarlar yanyana kullanıldıklarında birbirlerini değerlendirerek resme canlılık katarlar. Bunun doğada da örnekleri çoktur.Yeşil yaprakların arasında kırmızı güller,yeşil ağaçlar arasında kırmızı çatılı bir ev, güneş batarken mavinin içinde turuncu güneş vs. Zıt renklerden birisi diğerine karıştırılırsa karıştığı rengin parlaklığını kırar.


Zıt Renkler: Kırmızı- Yeşil,Turuncu-Mavi, Sarı-mor. Bir de renklerde sıcak,soğuk zıtlığı vardır.Bu zıtlık da resme ayrı bir güzellik katar.Sıcak renklerin içinde soğuk bir renk veya tersi durumda resim daha bir canlılık kazanır.Sıcak renkler :sarı-kırmızı-turuncu,soğuk renkler: mavi-sarı-yeşil.

Komşu Renkler :2 ana renk birbirine karıştırdığımızda çıkan renkle komşu olurlar.Sarı-mavi- yeşil , sarı- kırmızı- turuncu, mavi- kırmızı- mor komşu renkler.

Tesir olarak sıcak renkler;hareket,taşkınlık,canlılık verir.Gereğinden fazla kullanıldıklarında yanık tesir yaparlar. Soğuk renkler;sukunet,olgunluk,sessizlik etkisi yaparlar.Kırmızı diğer renklere göre daha yakın,mavi ise olduğundan uzakta imiş gibi görünür.Bunun nedeni renklerin göz merceğinden geçerken değişik şekilde kırılmalarıdır.Sarı ve mor normal uzaklığında görünür.


Renk armonisi: Renklerin birbirine uyması ve gözde güzel bir etki bırakmasına renk uyumu diyoruz.Renklerin değişik biçimlerde yanyana gelmesi değişik armoniler ortaya çıkarır.Bu düzenlemeler günlük yaşamımızda da karşımıza çıkar,evimizi boyarken, giyinirken,bir dekor hazırlarken. Üç çeşit renk uyumu vardır.

1-Ton Uyumu: Tek rengin tonlarıyla yapılan uyumlardır.
2-Yakın Renkler Uyumu: Komşu renklerle yapılan uyumdur

3-Zıt Renkler Uyumu: Birbirine zıt renklerle kurulan uyum. Daha önce de değindiğim gibi resim çalışmalarnda daima benzerlikler,simetri bozulur. Burada da zıt renklerden birisi daha çok kullanılır. Zıt renkleri yumuşatmak için aralarına ortak bir renk alınarak uygun bir armoniye geçilmiş olur.


Ton Lokal renk: Çeşitli renk unsurlardan yansıyıp gelen reflelerin tesiri altındaki renk.
Açık renkli yüzeyler koyu renkli yüzeylerden daha büyük görünürler.
Parlak renkler koyu zeminde daha parlak,koyu renkler de parlak zeminde daha koyu görünürler.
Kırmızı ve mavi renkleri gözümüz aynı noktada birleştiremez ve rahatsız olur,hareket halinde görünürler.Titreme yaparlar.

Tent:Bir rengi diğer renkten farklı görmemizi sağlayan özellik.

Pembe renk kırmızının yüksek ışıklı değeridir,Kestane rengi kırmızının alçak ışıklı değeridir.

Sarı ile mavi renk yanyana geldiğinde sarı renk yanındaki mavinin tamamlayıcısı olan turuncuya, sarı yanındaki mavi ise sarının tamamlayıcısı olan mora veya eflatuna çalar.

Sarı yanındaki kırmızı mora,sarı da yeşile çalar.

Turuncu ile sarı yanyana gelince turuncu içindeki sarıdan biraz kaybederek kırmızımsı görünür.Sarı da kırmızılığından kaybederek yeşile kaçar bir sarı olur.

Kırmızı turuncunun yanında daha erguvani bir hal alır.

Turuncu kırmızının yanında daha sarımsı görülür.

Kırmızı mavinin yanında turuncuya,eflatun kırmızının yanında mavimsi görülür.

Turuncu yeşilin yanında kırmızıya çalar

Yeşil Turuncunun Yanında mavimsi yeşil gibi görünür.

Turuncu efletunun yanında sarımtırak,eflatun turuncunun yanında mavimsi görünür.

Sarı yeşilin yanında turuncuya çalar,mavi sarının yanında parlak bir mavi olarak görülür.

Yeşil mavinin yanında sarımsı bir yeşil,mavi yeşilin yanında erguvanimsi görülür.

Yeşil eflatunun yanında sarımtırak bir yeşil,eflatun yeşiln yanında kırmızımtırak görünür. Mavi eflatunun yanında yeşilimsi bir hal alır,eflatun mavinin yanında erguvan renginde görünür.

Renklerde Valör Dereceleri:
1-Sarı ve sarıya yaklaşan renkler(sarı,sarı turuncu,sarı yeşil)Bunlar yüksek valörlü renklerdir.
2-Mavi,mavi eflatun,eflatun,kırmızı eflatun.Bunlar alçak valörlü ve koyu renklerdir.
3-Mavi yeşil,kırmızı,yeşil,koyu turuncu renklerde orta valörlü renklerdir.

Hakim renk: Tabloda her rengin yanında, ötesinde berisinde bulunan renktir. Tabloda hakim renk yoksa armoni de yoktur.

Işık ve renk: Cezannede ışık turuncu gölge ise zıt rengi mavidir. Turuncudan maviye olan renkler kırmızı,yeşil,sarı yolundan geçer.Bu yollardan birini seçmek gerekir. Renk düzeninde göze en yakın ve en çok ışıklı parça en sağlam görünen kırmızı ve turuncudur. En uzak ve ışıksız ise mavi renkle gösterilir.

Herhangi bir renge nötr renk kattığımızda o rengin tonlarını elde ederiz.

Renk Perspektifi:

Cisimler gözden uzaklaştıkça hava tabakasının etkisiyle renkleri soluk olarak görülür. Bu görünümün renkli çalışmalarda uygulanması bir derinlik duygusu da verir, tablolarda bu derinliği verebilmek için çizgi perspektifinin uygulanması yetmez,renk perspektifini de uygulamalıyız. Cisimler uzaklaştıkça, beyaz ve mavi boyalar yardımıyla bu uzaklık hissi verilir.

En yakında olan cisimler gerçek renkleri ile net biçimde görülürler.Biraz daha uzaklaşınca renkler canlılığını kaybeder,netlik, ayrıntılar azalır. Daha uzakta cisimler soluklaşmaya, ayrıntılar iyice kaybolmaya başlar, leke şeklinde görülürler. En son noktada biçimler hava tabakasının içinde silik olarak görülürler.

Dünyamızı aydınlatan güneş sarı-yeşil ışığı prizmadan geçirilerek analiz edilirse kırmızı, turuncu, yeşil, mavi, sarı ve mor renklerden meydana gelen bir ışık kümesi olduğunu anlarız.

Ünlü bilginlerden Newton, bu renkleri bir daire üzerine yan yana sıralayarak ve daireyi hızla çevirerek güneşin renginin gerçekten bu renklerin kaynaşmasından meydana geldiğini ispat etmiştir. Bu dizi indigo=mora çalan mavi renkte yediyi bulur.

Fizikte güneş ışığını oluşturan bu renklere ana renkler denir. Fakat resim bilgisinde “ana renk” olarak tanınan ve kabul edilen bu diziden yalnız kırmızı, sarı ve mavi renklerdir. Çünkü diğer bütün renkler bu üç rengin birbirleriyle teker teker karıştırılmasıyla elde edilir.

Renkler ve Renklerin psikolojik etkileri:
Sarılar:
Yağlı Boya Tablo
Yağlı Boya Tablo
Winsor & Newton, Schmincke, Le Franc & Bourgeois, Rowney, Reeves Academy ya da titan gibi önemli yağlıboya yapım kuruluşları, çok çeşitli renkte boya üretimi yaparlar. Bazı firmaların doksana yakın renkte boyası vardır ve belki on çeşit sarı bulmak mümkündür. Böylece özel isteklere uygun renkler bulmak mümkün olur ama hiçbir sanatçı bu renkleri kullanmaz. Bir sanatçının paletinde, on iki yada on dört renk bulunur. Yağlı boya resim yapımında standart olarak kullanılan boyaların başlıca özellikleri şunlardır.

Turuncu: Yaşama sevincinin ve coşkunun rengidir.

Siyah: Ciddiyet ve ağırbaşlılık telkin eder.Keder,ölüm,matem ve karanlığın rengidir.

Beyaz: Saflık, temizlik, doğruluk ve güven telkin eder..

Titan Beyazı: Bu beyaz boya son zamanlarda, geleneksel olarak kullanılan kurşun ve çinko beyazının yerini almıştır. Daha saydamsız ve güçlü bir boyadır.

Kurşun Beyazı: Kolayca kurur, çok saydamsız ve güçlüdür, fonların boyanmasına çok uygundur.

Çinko Beyazı: Kurşun beyazından daha soğuk bir renktir. Daha az örtücüdür daha az kurur.

Sarı: Neşe,hareket veren uyarıcı bir renktir.Bazı tonları hastalık etkisi verir.Maviyle karışımı uyarıcı etkisini azaltır.

Limon Sarısı: Bu boya bir Baryum Kromattır. Çok dayanıklı bir boyadır ve kullanımda beklenmedik bir zorlukla karşılaşılmaz.

Napoli Sarısı: En eski boyalardan biridir. Saydamsız ve iyi kurur. Oldukça zehirlidir.

Kadminyum Sarısı: Kadminyum Sülfit; güçlü ve yoğun renkli, oldukça yavaş kuruyan bir boyadır. İçinde bakır olanlar hariç tüm boyalarla karıştırılabilir.

Sarı Okr: Hidrohematit içeren saf ombra. Bilinen en eski boyalardan biridir, çok güçlü ve örtücü bir boyadır. Hızlı kurur ve her renkle karıştırılabilir.


Kırmızılar
Hareket,canlılık telkin eder. Çok fazla kullanılması huzursuzluk yapabilir. Kırmızıyı siyahla karıştırıp koyulaştırmak kırmızının canlılık veren parıltısını söndürür.İçine biraz zıt renginin katılması da parlaklığını azaltır.
Kırmızılar içinde en dikkati çeken renkler açık toprak renkleridir. Bunlar sarı okr ile birlikte şimdiye kadar bilinen en eski renklerdir. En çok kullanılan kırmızılar siyenalar, kadminyum kırmızısı ve alizarin kırmızısıdır.

Saf Siyena: Adını aynı adı taşıyan İtalyan şehrinden almıştır. Hidrohematit içeren saf toprak rengidir. Karıştırılması kolay ve pratik bir renktir. Eğer çok yağ karıştırılarak sulandırılırsa siyahlaşabilir; bu nedenle büyük alanları örtmek için uygun değildir.

Yanık Siyena: Saf siyenanın ısıtılarak kavrulmasıyla elde edilir. Saf siyenaya benzer özellikleri olsa da kolayca kararmama gibi üstünlükleri de vardır. Venedikli büyük ustalar tarafından çok kullanılmıştır.

Vermillion: Çok parlak bir renktir. İyi bir örtücüdür, ama yavaş kurur. Uzun süre güneşte kalırsa kararmaya başlayabilir.


Kadminyum Kırmızısı: Bir kadminyun sülfür selen bileşimidir. Güçlü parlak bir renktir; iyi örtücüdür. Bakır içeren renkler dışında her renkle karıştırılabilir.

Garans Kırmızı: Alizarin kırmızısı olarak ta tanımlanır. Çok kuvvetli bir tonda olan bir laktır. Parlak ve saydam bir renktir ve yavaş kurur. Karıştırıldığında çok zengin ve çeşitte mermer, pembeler ve kırmızılar verir.

Mor: Hüzün ve içe kapanıklık hissi verir.Açık tonu eflatun;hassaslığın,koyu mor ise yalnızlığın rengidir.

Yeşiller ve Maviler

YeşilDinlendirici ve huzur verici bir renktir.Gözü yormaz

Mavi: Sessizlik ve rahatlık telkin eder,hayal gücünü tetikler.Siyaha yaklaştıkça bir hüzün yansıtır.Sonsuz bir dinginlik hissi verir. Açık tonları sınırsızlık ve sonsuzluk duygusu uyandırır.

Permanent Yeşili: Bu renk krominyum oksit ve kadminyum limon sarısı karışımıdır. Çok kullanılan ışıklı bir renktir.

Yeşil Ombra: Sarı okrun bir türevi koyu haki bir gridir. Bilinen en eski renklerden biridir.

Emerald Yeşili: Zümrüt yeşili veya viridyan adlarıyla da bilinir. Bir hidrokrominyum hidrooksittir. İlk kez 1838’de Paris’te elde edildi ve 1859’da satışa çıkarıldı. Tonal zenginliği ve bu renkten üretilen renk dizilerinin kalitesi nedeniyle yeşillerin en güzeli olduğu söylenir.

Kobalt Mavisi: Bu renk kobalt siyahı, alüminyum oksit ve fosforik asit bileşimidir. 1802’de Fransa’da keşfedildi. 1870’te İngiltere’de artistik bir renk olarak kullanıldı. Kullanımında sınırlama olmayan metalik bir renktir. Çabuk kuruyan bu renk tamamen kurumamış hiçbir renk tabakasının üzerine uygulanmamalıdır.

Ultramarin Mavisi: Ultramarin, tüm boya pigmentleri içinde en çok beğenilen renktir. Lapis lazuli denen yarı değerli bir taşın ezilmesiyle elde edilir. İlk kez on ikinci yüzyılda Avrupa’da kullanılmıştır. Bundan çok daha fazla kullanılan yapay ultramarin mavisine Fransız ultramarini denir. Yapay ultramarin mavisi alüminyum, silikon, soda ve kükürt karışımıdır.
Prusya Mavisi: Bu renk potasyum ferrosiyanid ve kuvvetli bir renk gücü vardır. Transparan bir renktir ve iyi kurur.



Kahverengiler ve Siyahlar

Saf Ombra: Saf siyenaya benzeyen ama yapısında daha çok magnezyum bulunan bir toprak rengidir. Çok az yeşile kaçan bu renk, kullanımında çok fazla sorun çıkarmaz ve çok hızlı kurur.

Yanık Ombra: Saf ombranın ısıtılarak kurutulmasıyla elde edilir. Saf ombradan çok daha sıcak ve kırmızıya yönelik bir tonu vardır. Aynı zamanda çabuk kurur ve sonunda kararır.

Alman Ombrası: Bu renk içinde demir filizi bulunan saf bitümlü ombradır. Koyu kahverengi bir görünümü vardır. Çok yavaş kurur ve sadece glasi amacıyla çok ince bir tabaka halinde sürülür yada rötuşlaşmada kullanılır.

Fildişi Siyahı: Tüm siyahların en çok kullanılanıdır. Ezilmiş kemiklerin ısıtılıp kavrulmasıyla elde edilir. Fildişi parçalarından yapılan çok güzel bir türü de vardır. Koyu siyah bir renk verir.

Koyu siyah bir renk olduğundan, bazı ressamlar bu rengi, Prusya Mavisi, Yanık Ombra , Zümrüt Yeşili ve alizarın kırmızısı gibi çeşitli koyu renklerde elde ettiğini hatırlamak gerekir. Sanatçı böyle bir karışımla elde ettiği siyah rengin , yoğunluk derecesini, sıcağa ve soğuğa karşı eğilimini kontrol edebilir.


Yağlı Boyada Kullanılan Sıvılar ve Yağlar
Yağlı boyada kullanılan renkler, toz boyaların bezir veya haşhaş yağı ile ezilerek macun haline getirilmiş ve
kurumamaları için kalay tüp içine konulmuşlardır. Fakat bununla beraber tüp içindeki boyalar da zamanla sertleşir. Böyle kurumuş ve sertleşmiş yağ ve terebantin ile tekrar ezilerek macun haline getirilebilirse de bunların kullanılmaması daha doğru olur.
Toz boyaları ezmek için kullanılacak bezir ve haşhaş yağının çok temiz, saf ve havanın oksijeni etkisiyle bozulmamış olması gerekir. Yağları kullanmadan önce turnusol kağıdı ile kontrol etmek yerinde olur. Toz boyalar ezilirken fazla yağ kullanmamalı. Boyaların katılığı orta derecede olmalıdır. Çok cıvık olarak tablo üzerine sürülen renkler sonradan kararır ve tablonun renk ahengini değiştirirler. Bunun için ressamlar, boyaları kullanmadan önce onları bir sünger kağıdı üzerine koyarak fazla yağları yok ettikten sonra kullanırlar 

Boyacılar, boyaların tüp içinde çabuk kurumamalarını sağlamak amacıyla toz boyalara çok yağ karıştırırlar. Bu hileleri belli olmasın diye de bu katışığa balmumu katarlar. Çünkü balmumu boyalara katılık verir. Bu suretle elde edilen boyalar da yağ ve bal mumu fazla bulunduğundan boyayıcı madde de azdır. Fakat boyacılar böyle bir katışığa biraz (anilin) boyası katarak, istenilen rengi elde ederek, sahtekarlıklarını gizlerler. Böyle tür boyalar kullanmaktan çekinmek gerekir. Çünkü tuval üzerine sürülen bu tür boyaların yağları zamanla tuval tarafından emilir ve üstte boya hissini veren renkli bir mum tabaksı kalır. Bu cins boyalarla yapılmış tabloların üzerinde sonra çalışıldığı zaman yeni sürülen renklerin alttaki bal mumu tabakasıyla kaynaşmadığı görülür. Bu ise üste sürülen renklerin sonradan çatlamasına neden olur. Daima az yağ ile ezilmiş boyalar kullanılmalıdır. Eğer resim yaparken boya katı geliyorsa fırça yardımıyla Gode’de bulunan haşhaş yağından katarak yumuşatmak kesinlikle çok yağlı boyaları kullanmaktan daha yararlıdır. 

Esanslar
Eşyaların saydam ve buğulu görünüşlerini belirtmek, glase yapmak, çabucak taslak işlemek özelliğinde boyaları sulandırmak için, esanslar kullanılır. Resimde en çok kullanılan esans <Esans Terebantin>dir. 
Esanslar hava ile temas edince reçineleşerek sararırılar. Esansların bileşiminde bulunan reçineler çabuk kurumadıklarından bütün tozların resim üzerinde toplanmasına ve dolayısıyla renklerin kararmasına neden olur. Bu sakıncalarından dolayı bunların yerine resimde petroller kullanılır.

Petroller 
Resimde kullanılan petrollerin en ünlüsü “esans dö petrol”dür. Isıtılan petrolün buharını soğutmak suretiyle elde edilir. Esans dö petrol hava etkisinde kalınca hemen uçar ve hiçbir tortu bırakmaz. Bu deney beyaz bir kağıt üzerinde yapılırsa, gerçekten hiçbir tortu bırakmadığı görülür. Esans dö petrollerin bu uçuş özellikleri yapılışlarına göre değişir. Beş dakika, bir saat ve hatta birkaç gün içinde kuruyanları bile vardır. 

Esans dö petrolün çabuk uçma özelliği, tortu bırakmaması kurumuş boya ve yağlara daha ok sızabilmesi, terebantine üstün tutulur. Gerçekten eski, kurumuş bir boya üzerine bir damla esans dö petrol damlatılsa tablonun ta arka tarafına kadar geçer. Öyle ki bununla karıştırılan boyalar, eski boya katlarının sonlarına kadar etki bırakır. Bu nedenle kurumuş tablolar üzerinde düzeltmeler yapılacağı vakit, tablonun yüzüne esans dö petrol sürülmelidir. Bu sayede yeni sürülecek boyalara sızar. Bu suretle eski boyalarla bağlantı sağlayan yeni boyalar kurudukları zaman çatlayıp dökülmezler. 

Esans dö petrol, balmumunu da etkileyip onu erittiğinden ve balmumu taşıyan boyalarla önce çalışılmış bir tabloda yeniden çalışmak için kolaylık gösterdiğinden esans dö terebentinden daima üstün tutulur. Bununla beraber esans dö petrol bulunmadığı zamanlar taze terebantin kullanmakta sakınca yoktur. 

Sigatifler
Boyaların bileşimine giren yağları kurutmak için kullanılır ki; bileşimleri manganez ve kurşun oksitin katışığından oluşmuştur. Boyaların içindeki yağların bir bölümü havanın oksijen ile sürünüme gelince çabuk kurur, diğer bir bölümü ise hemen kurumaz. Bunun için öncelikle çabuk kurumayan boyaların içine sigatif katılır. 
Sigatiflerin sıvı ve katı olmak üzere iki türü vardır. Boyalara katı durumdaki sigatiflerin karıştırılması daha doğrudur. Çünkü bir boyayı kurutmak için gereken sigatifin miktarı kolay belli edilir. Eğer sigatif mavi olarak kullanılması arzu ediliyorsa esans dö petrol ile ezilmelidir. 
Godeye konulan sigatife, esanslara batırıldığı gibi fırçayı her an batırmak doğru değildir. Sigatif ancak geç kuruyan boyalar için kullanılır.

Vernikler
Yağlıboyada kullanılan verniklerin temel maddesi reçinedir. Reçineler genellikle hidrojen, karbonit ve oksijeni kapsarlarsa da bu üç maddenin oranına göre o reçinenin cinsi de değişir. Reçineler içinde eridikleri sıvılara göre bölümlere ayrılırlar.

a) ispirtoda tamamıyla eriyen reçineler
b) sakız gibi soğuk ispirto ve esanslarda eriyen reçineler
c) ancak sıcaklığın etkisiyle eriyen reçineler. 

İşte yağlı boyada kullanılan vernikler böyle değişik tür reçinelerin esanslar içinde eritilmesiyle elde edilir. Reçineyi yağda pişirerek yağlı vernikler ve bunlara balmumu katılarak retuş verniği yapılır.  




Başka bir kaynak:
RENK BİLGİSİ

• IŞIK NEDİR?
Renklerden bahsedebilmek için ışığın olması gerekliliği bilinen bir gerçektir. Fiziksel olarak
ışık, belli dalga boyu ve frekanstaki elektromanyetik dalga olarak tanımlanabilir. Renkler temelde
IŞIK ve MADDE renkleri olmak üzere iki ana grupta incelenebilir. Işık renklerinin birleşiminden
beyaz, Madde renklerinin birleşiminden ise siyah renk oluşur.

• RENKLERİN OLUŞUMU
Gözümüze beyaz olarak görünen güneş ışığı bir cam prizmadan geçirildiğinde farklı
kırılmalara uğrayarak birbirlerinden ayrılırlar. Böylece gözümüzün farklı renkler algılamasına
neden olur. Dalga boyu en küçük olandan en büyük olana doğru giden bir sıralama oluşur. Buna
ışık spektrumu denir. Bu spektrumu oluşturan başlıca renkler dalga boylarına göre şu şekilde
sıralanır.
  • Mor
  • Mavi
  • Mavi yeşil
  • Yeşil
  • Sarı
  • Turuncu
  • Kırmızı
Bunlar beyaz ışığın verdiği renkler olduğu için birleşimleri de tekrar beyaz rengi verir. Mavi,
yeşil ve kırmızı spektral ana renklerdir. (RGB)

•TON
Ton; renklerin parlaklık derecesine denir. Örneğin açık yeşil ile koyu yeşil arasında renk farkı
değil ton farkı vardır. Tonlar açıldıkça kuvvetlenir, koyuldukça zayıflar. Her rengin ton kuvvetine
"valör" denir. İki ton arasındaki parlaklık derecesine "nüans" denir.

•RENK ÇEMBERİ
Gökkuşağı renklerini bir şerit üzerinde incelersek, kırmızı-turuncu, sarı-yeşil, mavi-mor
olarak düşünüp renk çemberini meydana getirebiliriz. Kırmızı, mavi, sarı çember içinde bir üçgen
meydana getirir. Renk çemberini meydana getiren öteki renkler bu üç rengin karışımından
meydana gelir. Birincilere ana renkler, ikinci gruptakilere ise ara renkler denir. Renkler ayrıca
sıcak ve soğuk olmak üzere iki gruba da ayrılır.



SICAK RENKLER


Hareket ve canlılık hissi verirler, yorucu
bir etkileri vardır. Yakın etkisi verirler.
Sarı, kırmızı ve turuncu sıcak renklerdir.

SOĞUK RENKLER
Rahatlık ve huzur verirler, dinlendirici etki
leri vardır. Uzak etkisi verirler.
Mavi, yeşil ve mor soğuk renklerdir.

ZIT RENKLER

renk çemberinde karşılıklı gelen renklerdir.
Yanyana geldiklerinde birbirlerinin kuvvetini artırırlar.

NÖTR RENKLER

Siyah, beyaz ve gri tonları bu guruba girer.
Beyaz, ışık renklerinin karışımından, siyah
ise madde renklerinin karışımından oluşur.
Diğer renklerle etkileşime girdiklerinde

kuvvetlerini artırıcı ya da azaltıcı tepki verirler.  bknz: kuler

ADİTİF RENK KARIŞIMLARI

Beyaz ışığın kırılması sonucu oluşan Spektral renklerden sözetmiştim. Spektral ana renklerden birini çıkartırsak, kalan iki renk birleşerek bir renk oluşturur. İşte spektral yani ışık ana renklerinin ikişer ikişer karıştırılmasıyla meydana gelen renklere aditif renkler denir. Spektral ana renkler RGB renk düzeninin de temelidir, ve karışımlarından CMYK renk düzeninin ana renkleri oluşur. Buradan RGBışık renklerini, CMYK ise madde renklerini ifade eder sonucuna ulaşabiliriz. Şekilsel olarak açıklamaya çalışayım.

ışık renkleri ve madde renkleri arasındaki farklara ve cmyk, rgb renk düzenine baskı teknikleri 
dersinde tekrar değineceğim, şimdilik aralarındaki en temel fark olarak  ışık renklerinin yansıma, 
madde renklerinin ise emilimsonucu var olduğunu bilmeniz yeterlidir.

SUBRAKTİF RENK KARIŞIMLARI
Maddelerin renkli görünmesi, üzerine gelen ışığın bir kısmının emilmesi sonucu kalanların 
yansımasından dolayıdır. Ve beyaz ışıktan belirli renklerin çıkarılması yoluyla yukarıdaki şekilde 
olduğu gibi elde edilirler. Cyan, magenta ve yellow'u bu şekilde elde etmiştik. Şimdi bu renklerin de 
birbirleriyle olan karışımlarından ise subraktif renk karışımı denir. Maddesel renklerin karışımları 
subraktif renk karışımı yoluyla elde edilir. En mükemmel renk oluşumları bu tonlardan elde edilir. Bu 
yüzden cyan, magenta ve yellow'a subraktif primerrenkler diyoruz. Ve yukarıda da sözettiğim gibi 
bunlar madde renkleri oldukları için karışımlarından da doğal olarak siyah elde edilir.

RENK KARIŞIMLARI
mavi yeşil
cyan
mavi kırmızı
magenta
kırmızı yeşil
yellow

KONTRASTLIK
Kontrastlık  kavramı;  iki renk  arasındaki renge  doymuşluk  ve  ışık  yoğunluğu  farkını  saptamak 
demektir. Kontrastlık kavramı genel kullanımıyla tek yönlü birşey gibi algılansa da aslında çok 
kapsamlı  ve  ilk  etapta  biraz  karmaşık  gelebilecek  kadar  çeşitlidir.  Günümüzde  yedi  renk 
kontrastlığı kabul belirlenmiştir. Bunları şu şekilde sıralayabiliriz.

1- Renklerin kendi aralarındaki kontrastlığı
2- Açık-koyu kontrast
3- Sıcak-soğuk kontrast
4- Tamamlayıcı kontrast
5- Eşzamanlı kontrast
6- Öz nitelik kontrastı
7- Ağırlık alanı kontrastı

Kısa kısa bu kontrastlık türlerini tanımlamaya çalışacağım.
1-Renklerin kendi aralarındaki kontrastlığı: Yedi renk kontrastının en basit türü budur. Ve en yaygın bilinen çeşididir. Renkler fazla karıştırılıp kırılmazlar. Sarı, kırmızı ve mavi en kuvvetli renklerin kendi aralarındaki kontrastlığını oluşturur. Bu kontrastlık için de tabi ki en az 3 adet birbirinden farklı renk gerekir. Kontrast etkinin güçlü, kararlı ve sürekli olabilmesi için renkler arasındaki farklılığın belirgin olması en önemli koşuldur. İlk üç ana renk bu yüzden en iyi kontrastlık örneğini  oluştururlar,  ana  renklerden  uzaklaştıkça  kontrastlık  da  zayıflar,  Renk  çemberini hatırlarsak turuncu, sarı ve yeşil ara renklerdi. Bunların oluşturduğu kontrast, sarı, mavi ve kırmızı ana  renklerinin  oluşturduğu  kontrasttan  daha  zayıftır.  Bunun  nedeni  de  rengin  diğer  renkle karışarak farklılık derecelerinin azalmış olmasından kaynaklıdır.

2-Açık / Koyu Kontrastlığı: Siyah ve beyaz her durumda birbirine zıt iki kutuptur. Siyah ve beyazın en kuvvetli açık koyu kontrastlığını oluşturduğunu zaten biliyorsunuz. Doğada siyah ve beyaz arasında yer alan değerler ya değişik değerde griler, ya da değişik değerde renk tonları olarak bulunmaktadır. Gri değerlerin açık-koyu renk ilişkileri olduğu gibi saf renklerinde açık koyu ilişkileri vardır.  Renk çemberinde en açık ton sarı en koyu ton ise mordur.

3-Sıcak  /Soğuk  Kontrastlığı:  Sıcak  ve  soğuk  renkleri  renk  çemberimizde öğrenmiştik. Bunların birbirleriyle etkileşiminden oluşan kontrastlık türüne sıcak soğuk kontrastlığı diyoruz. Sıcak soğuk kontrastı ayrıca uzaklık yakınlık çağrışımları da verir.  Doğada da geriye gidildikçe renklerin soğuklaştığını, sıcak ve soğuk renkleri yanyana koyduğumuzda soğuk rengin arkaya doğru gittiğini görebiliriz. Tasarımda en önemli kontrastlık değerlerinden biri budur, etkiyi doğru alabilmek için renkleri aynı değerlerde vermeniz gerekir, aksi halde açık/koyu kontrastlığı oluşacak ve istediğiniz etki oluşmayacaktır. 

4-Tamamlayıcı Kontrastlık: İki ışık renginin karışımının beyaz, madde renginin ise siyah renk verdiğini anlatmıştım. Tamamlayıcı renk çiftleri ise yan yana durduklarında birbirlerinin renk gücünü en yüksek dereceye çıkarırken, karıştırmaya kalkarsanız birbirlerinin renkliliğini yok edecektir. Her rengin tamamlayıcısı vardır. Renk çemberinde karşılıklı gelen renkler birbirlerinin tamamlayıcısıdırlar. Örnekle anlatmak gerekirse; Mesela turuncu ve yeşil birbirinin tamamlayıcısıdır. Yanyana geldiğinde birbirinin etkisini artırırken, karıştırdığınızda birbirini yok eder.

5-Eş zamanlı Kontrastlık: Kontratslıklar içinde en ilginç ve anlaşılması kolay olanı budur. Gözün sürekli bakılan bir rengin tamamlayıcını bulma isteğinden oluşur diyebiliriz. Uzun süre bakılan rengin tamamlayıcısı da eş zamanlı olarak göz tarafından algılanır. Yani aslında orada varolmadığı halde varmış gibi etki eder.

6-Öznitelik Kontrastlığı: Öznitelik kontrastlığı doygun ve ışıklı rengin, sağır ve bulanık renge  olan  zıtlığı  demektir  özetle.  Boya  renklerinde  renge  doymuşluğun  azaltılması  yani kromalarının azaltılması dört şekilde yapılır.

• Beyazla soğuklaştırma
• Siyahla, karartma, aydınlık gücünü azaltma
• Gri ile nötürleştirme
• Tamamlayıcı renk ile karıştırarak rengin doymuşluğunu kaybettirme

Bu dört yollada rengin özniteliği bozulmuş yani renk değeri kaybettirilmiş olur ve ışıklı haliyle yanyana getirildiğinde öznitelik kontrastlığı oluşur. Burda da dikkat etmemiz gereken şey araya başka kontrastlık özelliği girmemesidir. Örnekle açıklayacak olursak parlak bir kırmızı içinde mat kırmızıyı  kullanmak  öznitelik  kontrastlığını  oluştururken,  Mat  bir  kırmızı  içinde  mat  bir  mavi kullanırsak  ortaya  öznitelik  kontrastı  yerine  kuvvetli  bir  etkiyle  sıcak-soğuk  kontrastı  çıkar. 

7-  Ağırlık  alanı  kontrastı:  Bu  son  kontrast  türü  renklerin  ışıklılık  gücü  ve  renk 
doymuşlukları  ile  kapladıkları  alanlar  arasındaki  denge  ve  dengesizliklerini  kapsar.  Amaç 
kullanılan  iki  zıt  renk  arasında  renklerin  renklilik  gücleriyle  kapladıkları  alanların  dengesini 
kurmaktır. Yine örnekleyelim: Mesela kırmızı ile yeşil ışıklılık dereceleri ile aynı olduğundan eşit 
alanlar  kapladıklarında  kolayca  dengeye  gelirler. Oysa  sarı  ve mor  dengesini  kurabilmek  için 
sarının kapladığı alanın mordan çok daha fazla olması gerekmektedir. Yani diyebiliriz ki bir rengin 
ışığı ve doymuşluğu arttıkça kontrastına göre kapladığı alan azalmaktadır tersi durumlarda ise 
kapladığı alan büyümektedir.

Kontrastlıktan  başka  birden  fazla renkle  elde  edebileceğimiz  bir  imkanda  uyumdur  hiç 
şüphesiz.  Armoni  (uyum)  kavramı  işte  burada  çıkar  karşımıza.  Armoniyi,  renklerin  birlikte 
kullanıldıklarında simetrik ve dengeli oluşu şeklinde tanımlayabiliriz. Uyumsal özellikler iki ana 
başlık altında toplanabilir.

1-Tek renkli uyumsal özellikler:
2-Çok renkli uyumsal özellikler: İki ya da daha çok kromatik (öz niteliği bozulmamış) rengin 

oluşturduğu uyumdur.  bunlarda ikili, üçlü, dörtlü  ve altılı olarak  çeşitlenir. Çok  kısa ve özetle değinecek olursak; İkili  uyum  yada renk  akordu:  Renk  çemberinde  karşılıklı  duran  tamamlayıcı renkle  ikili 
armoni oluşturur.Sarı-mor, kırmızı yeşil, mavi-turuncu gibi. Bir rengin siyah ve beyazla karıştırılarak elde edilen değişik tonlarının oluşturduğu uyumdur.Üçlü uyum yada renk akordu: Yine renk çemberindeki üç ana renk Kırmızı, mavi ve sarı en açık üçlü armoniyi oluşturur. Bu üç rengin bi üçgen oluşturduğunu farzeder ve renk çemberinde bu üçgeni döndürürsek değişik akordlar ortaya çıkar. Turuncu, yeşil ,mor gibi.





vikipedi:

Renk, ışığın gözün retinasına değişik biçimde ulaşması ile ortaya çıkan bir algılamadır. Bu algılama, ışığın maddeler üzerine çarpması ve kısmen soğurulup kısmen yansıması nedeniyle çeşitlilik gösterir ki bunlar renk tonu veya renk olarak adlandırılır. Tüm dalga boyları birden aynı anda gözümüze ulaşırsa bunu beyaz, hiç ışık ulaşmazsa siyah olarak algılarız. İnsan gözü 380nm ile 780nm arasındaki dalgaboylarını algılayabilir, bu sebepten elektromanyetik spektrumun bu bölümüne görünen ışık denir. Renkler için genelde kulağımızla duyduğumuz ince ve kalın ses analojisi yapılsa da, ses algısının aksine aynı anda gelen ışık frekansları değişik kanallardan algılanamaz (başka bir deyişle göz frekans analizi yapamaz), dolayısıyla aynı anda ince ve kalın sesleri birbirine karıştırmadan duymamıza karşın gözümüz için bu 'çok seslilik' söz konusu olmadığından değişik ışık frekanslarının sadece kombinasyonlarını algılayabiliriz. Bu prensibi açıklamak veya pratik uygulamalarda kullanmak için çeşitli renk modelleri geliştirilmiştir.


Renk Modelleri 


Renkler
Renk modelleri toplamsal ve çıkarımsal renk sistemleri olarak iki ayrı prensibe dayanır. Toplamsal ile kastedilen değişik ışık frekanslarının birleşerek gözümüze ulaşmasıdır.
  • M (macenta boya) + Y (sarı boya) \to R+G+B (Beyaz Işık) - G (macenta boyanın yeşili filtre etmesi) - B (sarı boyanın maviyi filtre etmesi) \to R (kırmızı)

Renklerin Algıya Etkisi 

İki ana rengin karışımıyla ortaya çıkan ara renk, karışıma katılmayan ana rengin tamamlayıcısı olur. Kırmızı için yeşil, mavi için turuncu, sarı içinse mor tamamlayıcı renk işlevi görür. Aynı zamanda birbirlerine karşıt olan bu renkler birlikte kullanıldıklarında da denge oluştururlar.

Sarı: En parlak renk. Dikkat çekmek için çığlık atar; bu yüzden uyarı ışıklarında sarı tercih edilir. Ayrıca dikkat çekiciliğinden dolayı dünyada taksiler sarıdır. Sonbaharın da baskın renkleri sarı ve sarı-turuncu, duygularımızı yakalayan, güçlü bir çekiciliğe sahiptir. Neşeyi anlatır. Sarı zeka ,incelik ve pratiklikle de ilgilidir. Toplumsal yaşamı ve birlikte çalışmayı yansıtan bir anlamı vardır. Geçiciliğin sembolüdür.Sarı ayrıca hüzün ve özlemin rengidir. Sonbaharın tüm hüzünlü güzelliğinde onun her rengini izlemek mümkündür.
Kırmızı: En uzun dalga boyuna sahip olan kırmızı renk, özellikle de koyu bir arka plan ile birlikte kullanıldığında öyle şiddetlidir ki, bir görüntüde yer alan küçücük kırmızı bir leke bile görüntünün her yerini etkiler. Bu renk canlılık ve dinamizmle ilgili bir renktir. Mutluluğu temsil eder. Kırmızı renk, fiziksel olarak; ataklığı, canlılığı ve duygusal bağlamda; bir işi sonuna kadar götüren azmi ve kararlılığı gösterir.
İştah açar. O yüzden dünyadaki gıda firmalarının çoğu logosunda kırmızıyı kullanır. Kırmızı tansiyonu yükseltir, kan akışını hızlandırır. Yanlış bir inanış vardır; boğaların kırmızıya saldırdığı sanılır. Oysa boğalar renk körüdür. Kırmızıya değil, kendilerine sallanan koyu renkli beze saldırır. 
Pembe: Kırmızı ile beyazın birleşmesi ile elde edilen pembe renk, kırmızı gibi canlılık verir ama daha yumuşaktır. Mavi renk erkeklerin, pembe ise kadınların rengi olarak bilinir. Neşe ve mutluluk veren bir renk olan Pembe aynı zamanda hayallerin ve aşkın rengidir.
Mavi: Dünyanın hakim rengi olan mavi çekingen bir renk; dinlendiriciliği ve edilgenliği anlatır. Koyu tonlarda ya da yoğun olarak kullanıldığında moral bozan, kasvet veren, açık tonlarda ya da beyazla karışık kullanıldığında, yatıştırıcı ve güven veren bir etki verir. Vücudumuzda boğaz bölgesini yansıtan bir renktir. Mavi renk gökyüzünün ve geniş ufukların, denizin simgesidir. Sınırsızlığı ve uzak bakışlılığı simgeler. Huzuru temsil eder ve sakinleştirir. Araplar mavinin kan akışını yavaşlattığına inanır, nazar boncuğu o yüzden mavidir. Batıda intiharları azaltmak için köprü ayaklarını maviye boyarlar. Duvarları mavi olan okullarda çocukların daha az yaramazlık yaptığı saptanmıştır.
Yeşil: Sessizliği anlatır. Duygusal olarak bizi en çok etkileyen bir organımız olan kalp organının , bu rengin yaydığı enerji alanında olduğu düşünülür. Doğanın ve baharın rengidir. Güven veren renktir. O yüzden bankaların logolarında hakim renktir. Bu yüzden büyük lokanta mutfaklarında yeşil tercih edilir. Hastanelerde de yeşil rahatlatıcı özelliği nedeniyle kullanılır. Yeşil alanda insanların daha az mide rahatsızlığı çektiği saptanmıştır.
Mor: En kısa dalga boyuna sahip olan mor, geleneksel olarak asaletle ilişkilendirilir. Yakınlık ve güzelliğe de işaret eder. Eskiden beri ihtişam ve lüksün son basamağı olarak düşünülür. Tarih , yüksek sınıfların, saray mensuplarının daima morla bezendiklerini kaydeder. Nevrotik duyguları açığa çıkardığından, insanların bilinçaltını korkuttuğu saptanmıştır. İntihar edenlerin beğendiği renktir.[1]
Nötr renkler, beyaz, siyah ve kurşuni gibi tarafsız renklerdir. Bunlar belli başlı bir renk özelliğinden ziyade, çeşitli renklerin elde edilmesine yardımcı olurlar. Nötr renkler, dinlendiricidir; doyurucu manalı ve olgun bir etkileri vardır. Bunlardan siyah renk, derinlik ve karanlık beyaz ise aydınlık, temizlik ve yakınlık hissi verir.
Renklerin özelliklerine göre, meydana getirdiği ve aksettirdiği değişik havadan, insan ruhu çeşitli şekillerde etkilenir. Yerine göre bir huzur, ferahlık ve sakinlik verebileceği gibi tersine kötümserliğe de neden olabilir. Bununla beraber renklerin üzerimizde bıraktığı etkiler; özel durumumuza, ruh halimize ve tabiat şartlarının mevcut reaksiyonlarına bağlıdır.


Çok geniş kapsamlı bir konu oldu. Umarım işinize yarar.
Etrafınıza güzel renkler saçmanız dileği ile 
iyi renkler :)


Videoyu göremiyorsanız. Youtebe giriş için tıklayınız...