Türk el sanatları ve hobiler - Unutulmuş eski el sanatları - Güzel sanatlar hakkında ansiklopedik bilgi kaynağı

Türk el sanatları ve hobiler - Unutulmuş eski el sanatları - Güzel sanatlar hakkında ansiklopedik bilgi kaynağı

Kitap Tasarımı


Kitap tasarımı, kitabın içeriğini ve diğer değerlerinin de niteliğini belirleyen en önemli araç.
Sayfa düzeninden (mizanpaj) kitabın ebatına, kağıt renginden kapakta gofre ya da lak kullanımına kadar bir çok önemli unsur yapıtı olumlu ya da olumsuz anlamda değiştirebilir. Park Kitap, bu araçların doğru kullanımı konusunda, yazarıyla birlikte yapıtın görünümünü estetize ederken okurun ve yine yazarın yüzünü güldürüyor.


Park Kitap Yayınlarının editör ve grafikerleri, yapıt konusundaki seçeneklerden en doğru olanını yapıtın yazarları ile oluşturmanın esas olduğuna inanırlar. Yazarlarımızı yönlendirme konusunda ise, onlara yine en doğru olanı sunarak estetik, biçim ve içerik konusunda bütünlüklü bir yapıtın ortaya çıkması için çalışırlar.


Bir kitap kapağı tasarımında belirli malum baskı kuralları dışında, kesin kriterler yoktur. Tasarımcı tamamen özgürdür ve kapak tasarımı en zevkli tasarımlardan biridir. Elbette kitabın konusu ile de bir bağlantısı olması gerekmekte. Fakat bu yine de tasarımcının “uçmasına” engel değildir.
Kitap kapağı tasarımı şu programla yapılır diye bir kaide yoktur. Bazen elle çizilen karakalem bir eskiz bile kapak olarak kullanılabilir. Yazılı baskı (Gazete, dergi, kitap vs.) gibi alanlarda kullanılan belirli programlar vektör tabanlı programlar olsa da, ekstra efektler için yardımcı Bitmap tabanlı programlardan destek alınabilir. Tamamen Bitmap tabanlı bir program ile bir kapak veya afiş yapımı, boyutların ortama göre değişimi sırasında sorun yaratabileceğinden vektör tabanlı programlar ile bir ana şablon yapmak daha pratik ve kullanışlıdır.
Kitap kapağı boyutu genel olarak ortalama A5 büyüklüğündedir. (Dosya kağıdının yarısı boyutunda) Tabii bu ortalama bir büyüklüktür. Yazarın isteğine, kitap sayfa adedine, baskı adedine, baskı ortamına göre değişiklik gösterebilir. Kitap sırtı (kalınlık) kitap sayfa adedine göre hesaplanır.
Sayfaların yerleşiminde ana unsurlar; başlık, yazar ismi, biyografi, kısa özet veya slogan, barkod gibi şeylerdir. Bunların yerleşimi, vurgulanmak istenen unsura göre değişir. Kimi yazar ismini ön planda tutmak isterken (Stephen King gibi) kimisi daha arka planda olmayı tercih eder ve kitap ismini ön plana alır. Kimi yazar fotoğraflı biyografi kullanırken, kimisi biyografi bile kullanmaz. Yazarın buna benzer ana istekleri ve kriterleri dışında tüm tasarım, tasarımcının hayal gücüne kalmıştır. Kullanılan görseller ve isim birbirini arka plana itmeyecek şekilde orantılı ve uyumlu olmalıdır. Kullanılacak font ise tema ile uyum içerisinde olmalıdır. Tasarımın son aşamasında kenarlardan minimum 10 mm boşluk bırakmak baskı açısından sağlıklı olacaktır. Ve elbette görseller CMYK modunda ve 305 dpi çözünürlükte olmalı.


Kitap kapağı tasarımında birçok kriter vardır. Örneğin, çocuk kitabına kapak hazırlanacaksa kesinlikle iç resim olmamalı. Roman ve öykü kitaplarında konuyu ifade eden photomanipulation (çok sık kullanılan bir yöntemdir.) tercih edilir.
Teknik anlamda ise arka kapaktan ön kapağa doğru sıralayacak olursak;
 0.5 kesim payı+kitap ebatının boyu+sırt kalınlığı (kitap kaç forma ise;
1 forma 16 sayfadan oluşmaktadır.
Örnek 80 sayfalık bir kitap ise;
 0.5 sırt kalınlığı olur)+ön kapak boyutu+0.5 kesim payı.

Adım adım kitap kapağı yapmanın teknik yöntemi budur.
Yapılan tasarımın kesime gidecek olduğu hesaplanarak fazladan pay bırakılması gerekmektedir.





Biraz da inceleme:
Bu ince ve çılgın kitaptan esinlenerek, yenilebilenlerden mekanik olanlara ve teknik olarak canlı olanlara kadar diğer sıradışı kitapların izine düştük. Doğrusu, biz çoğunlukla bütün kitapların sanat objesi olduğunu düşünüyoruz ama bunların her biri kitap olarak fonksiyon gösteren, yenilikçi ve ilginç tasarım ürünleri olarak normal standartların üzerinde ve ötesinde.









Alman tasarım firması Korefe ve Gerstenberg Publishing'in tariflerin taze makarna sayfalarına basıldığı ve pişirildiğinde lezzetli bir lazanya yapılabilen özel baskı yemek kitabı.


John Christie ve Ron King tarafından 1985'te Circle Press tarafından yayınlanan Ayna Kitabı adı gibi. Lekelemeden tutabilmek için bir eldiven çifti ile beraber set olarak geliyor. Kendini keşfetmeyle ilgili bir kitap olması amaçlanmış: "Sayfalar çevrildiğinde, eller yansıyor ve yakından baktığınızda da kendi yüzlerimiz. Çevirme eylemini yaparken, kendi görüntümüz bozuluyor." Bu kitap kendi düşünce dünyamıza ve kendimizi tanımaya girişin anahtarı niteliğinde.


Çok sıradışı görünmese de James Kaelan'ın "We're Getting On"un ilk baskısı huş ağacının tohumundan yapılmış. Okumayı bititrdiğinizde, tohumları ekip ağaç yetiştirebilirsiniz.



Yenilebilir kitaplardan konuşmuşken Design Criminals yiyebileceğiniz diğer bir cilt. Ancak bu tamamen şekerden oluşan ve sebze mürekkebiyle yazılmış bir sanat kitabı. Kitap Andreas Pohancenik'e prestijli Brit Insurance Tasarım Ödülleri'ne adaylık kazandırmış. 



Karanlıkta parlayan kitap Hırvat tasarımcılar Bruketa & zinic tarafından sadece gece tanımlanabilecek bir kitap olarak tasarlanmış. Aydınlıkta, düz beyaz bir dergi olarak görünüyor. 


Bu kitaplar İspanya'da The Jungle Book 2 filminin promosyonunu yapmak için pazarlama stratejisi olarak dağıtılmış olsa da, bizce fenomenler. İçinde ne olduğunu merak ediyoruz.

The Mechanical Word, Karen Bleitz tarafından Richard Price'ın şiiriyle tasarlanan 5 ciltlik mekanik kitap serisi. Okuyucular kitabın üzerindeki kolları çevirerek şiirle etkileşime geçiyorlar ve "İletişimin kurgusunda gizlenmiş güçleri açığa çıkarıyorlar"
Martha Hayden'ın Coffee Stains kitabı kahvenin sağlığa faydalarını anlatan bir kitap ve kahve çökeltisinden yapılmış. Ne kadar uygun.



Helen Friel tarafından tasarlanan, Edgar Allan Poe'nun "The Imp of the Perverse" kısa hikayesinin bu baskısı doğru bir şekilde okuyabilmek için tahrip edilmeli. The Imp of the Perverse, içimizdeki yapmamamız gereken şeyleri bize yaptıran sesi tartışıyor. Her sayfa grid sistemde delikli bir yapıya sahip ve metnin bazı kesitleri boş. Okuyucular komutları takip ederek, yırtıp katlayarak belirli kesitleri yerine getirip metni tamamlıyor. Kitaplar genelde değerli nesnelerdir ve burada tahribat okuyucuya çelişkili duygular vermek için planlanmıştır. Kitapları mükemmel ve bozulmamış bir biçimde mi saklamalılar yoksa kendilerini çocukluğa teslim edip parçalayarak zevk mi almalılar?



Richard Long'un Nile (Papers of River Muds) kitabının her bir baskısı Mississippi, Amazon, Rhine, Guatiquia, Huang He, Hudson, Nairobi ve diğer nehirlerin çamurundan yapılmış. Her sayfa çamurunun nereden toplandığına bağlı olarak değişiyor.










Google Plus'da paylaş

Serkan K Hakkında

ayrıca http://webportalim.farvista.net sitesinin de sahibidir. okumayı, gezmeyi, internet kulanmayı ve el sanatları ile uğraşmayı sever...

    Blogger Yorumları
    Facebook Yorumları

0 yorum :

Yorum Gönder

Lütfen soru sormadan önce soracağınız konu ile ilgili olan yayınları okuyunuz...